Eindejaarsbericht 2025

Het einde van het jaar nadert, een perfect moment om even stil te staan en terug te blikken op wat we samen hebben bereikt. En wat een jaar was het!

Als we de balans opmaken, vult ons dat met trots. Ook in 2025 hebben we concrete stappen gezet om de huisartsen(spoed-)zorg in onze regio niet alleen beter, maar ook duurzamer en toekomstbestendiger te maken. En bovenal: we hebben dit samen met jullie gedaan.

Digitale professionalisering & werving
We zijn het jaar sterk begonnen met de lancering van onze vernieuwde website, waarbij de ‘Werken bij’-site met een modern recruitmentsysteem centraal stond. Dit was een cruciale stap in de professionalisering van onze werving. Onze gerichte campagne, met het inspirerende verhaal van huisarts Annemieke Philipsen, heeft zijn vruchten afgeworpen: de uitingen zijn meer dan 230.000 keer bekeken en bereikten ruim 75.000 potentiële collega’s.

Ook hebben we volop ingezet op digitale innovatie:

  • We hebben veel aandacht gehad voor veilig mailen.
  • Praktijken kunnen nu hun privacy en informatiebeveiliging borgen met hulp van Stichting Privacyzorg.
  • Met spraakgestuurd rapporteren via Juvoly verlagen we direct de werkdruk in de praktijk.
  • Onze digitale kennis is enorm gegroeid dankzij digicoach trainingen, DIVA-workshops en sessies over AI in de zorg.

Samen leren en verbinden
Samenwerking en kennisdeling stonden centraal. De ‘West-Friese Huisartsenroute’ bracht niet-praktijkhoudende huisartsen samen tijdens diverse activiteiten, van regiobijeenkomsten tot een sportief padeltoernooi.

Door het jaar heen kwamen we bijeen voor themabijeenkomsten over de toekomst van de huisartsenzorg. De MTVP-leergang focuste op positieve gezondheid, en via de tiende wijksafari en maandelijkse verhalen hebben we de samenwerking in de wijk verder versterkt. Het absolute hoogtepunt was ons HWF Netwerksymposium op 7 oktober, waar we met vele zorgprofessionals in de regio leerden over gezondheidsverschillen.

Kwaliteit en Feest!
Twee momenten sprongen eruit dit jaar: het behalen van ons kwaliteitscertificaat in januari, een erkenning voor onze gezamenlijke hoge standaard, en het fantastische HWF-feest in november. Die combinatie typeert HWF: serieus werk leveren aan kwalitatieve zorg en tegelijkertijd ontspannen samenzijn met alle collega’s uit de regio.

Financiële gezondheid & continuïteit
HWF heeft ook in dit jaar een financieel gezonde basis. Zo kunnen we in de toekomst blijven investeren in kwalitatieve zorg en innovatieve oplossingen.

En verder…
Ook de huisartsenspoedpost stond niet stil. Manager Spoedzorg, Constance Veldman, hieronder meer over de successen van het afgelopen jaar.

Dankbaar
Deze stappen hadden we nooit kunnen zetten zonder de onmisbare inzet en toewijding van de medewerkers bij HWF én, bovenal, de waardevolle samenwerking met jullie, de huisartsen en praktijkteams.

Wij wensen jullie alvast fijne feestdagen en kijken uit naar een succesvol 2026!

Helma Gram & Marjolein Zwaan
Bestuurders HWF

 

Samen vooruit: een jaar vol groei en vernieuwing bij de Huisartsenspoedpost West-Friesland

Het afgelopen jaar stond in het teken van teambuilding en veiligheid. We hebben hard gewerkt aan een veilige huisartsenspoedpost; voor onze medewerkers én voor onze patiënten. Maar bovenal groeide het vertrouwen in elkaar en het gevoel van samen één team zijn. Dat zien we terug in de cijfers: het ziekteverzuim is drastisch gedaald, een resultaat waar we trots op mogen zijn.

Naast deze belangrijke basis hebben we mooie mijlpalen bereikt. Zo zijn er het afgelopen jaar nieuwe gediplomeerden bijgekomen en hebben we nu twee officiële kernsetauditoren in ons team. Uit ons patiëntervaringsonderzoek van het eerste kwartaal van 2025 blijkt dat patiënten ons maar liefst een 8,7 geven. En dit hoge cijfer was zelfs voordat de huisartsenspoedpost een flinke opfrisbeurt heeft gekregen met nieuwe behandelbanken, frisse vloerbedekking, geschilderde muren en comfortabele stoelen in de wachtkamer.

We hebben ook ingezet op kennis en samenwerking. Het PEER-supportteam is compleet, huisartsenpraktijken kregen een praktische toolkit om patiënten goed te informeren, en we organiseerden inspirerende momenten zoals twee open dagen (20 maart en 19 november), een scholing ‘Wat is spoed?’ op 11 december en een bezoek van leerlingen van het Talland College. Bovendien zijn we voor vier jaar erkend als leerbedrijf, zodat we blijven investeren in talent en ontwikkeling.

Samen hebben we veel bereikt en blijven we bouwen aan toegankelijke, kwalitatieve spoedzorg. Dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen! Vanuit de huisartsenspoedpost wensen wij iedereen een gezond 2026.

Constance Veldman
Manager spoedzorg

Deel dit bericht