Afgelopen 5 februari is het NIS (netwerkinformatiesysteem) live gegaan. Hoe is dit verlopen, wat is de stand van zaken nu en hoe ondersteunt HWF de praktijken in het leren werken met het systeem, daarover vertelt Aty de Ruiter (manager huisartsenzorg);
Waarom zijn we van het KIS (keteninformatiesysteem) naar het NIS (netwerkinformatiesysteem) gegaan?
HWF werkt sinds augustus 2022 met het KIS van Health Connected. Huisartspraktijken blijven werken in het eigen HIS, het KIS bevat extracties vanuit deze HISSEN en deze data wordt gebruikt voor rapportages, declaraties, uitbetalingen, consultatieve raadpleging, verwijzingen naar ketenpartners etc.
De leverancier Health Connected meldde in 2023 een doorontwikkeling. Deze betrof het gaan werken op een nieuw platform waar dan naast de bestaande functionaliteiten ook een nieuwe functionaliteit aan zou worden toegevoegd voor samenwerking en communicatie met het netwerk rondom de populatie. Deze functionaliteit heet cBoards. De samenwerking met cBoards en Health Connected KIS leidde tot het nieuwe NIS.
Als HWF beschouwen wij dit als een positieve ontwikkeling onder andere omdat dit nieuwe NIS functionaliteiten biedt waardoor zorgverleners vanuit diverse disciplines in staat zijn om informatie te delen en aan te vullen, waardoor effectieve samenwerking tussen zorgprofessionals, patiënten en informele zorgverleners mogelijk wordt. Het HIS blijft hierbij het bronsysteem. Ook behoort het beeldbellen en het invoeren van thuismetingen door de patiënt tot de mogelijkheden.
Voor meer informatie zie NIS • HealthConnected
Welke trainingen zijn gegeven en zijn deze nog beschikbaar?
Als voorbereiding op de livegang is er in de maand januari 2024 volop aandacht geweest voor webinars, e-learnings en fysieke bijeenkomsten om praktijken te leren werken met het nieuwe NIS.
Deze zijn nu nog steeds beschikbaar en terug te kijken, doe je aanvraag hiervoor naar mbetpbbeqvangbe@ujs.ay
Daarnaast hebben wij op onze site alle handleidingen gebundeld, zie hiervoor
Handleidingen cBoards – Voor Zorgprofessional – Caresharing
Hoe is de livegang verlopen?
De livegang van het NIS is succesvol verlopen, dat wil zeggen dat de functionaliteit werkt. Nu is het aan de gebruikers om er mee om te leren gaan en er mee te leren werken. De HWF ondersteunt hierbij.
We hebben de eerste ervaringen opgehaald bij de POH-ers, hieronder een paar reacties;
- Het werkt makkelijk
- Als je de e-learning hebt gevolgd is het herkenbaar tijdens het gebruik.
- Je krijgt een email als er antwoord is op je consultatie, dat werkt fijn.
- Verwijzen ging echt heel makkelijk tijdens de bijeenkomst kregen we de tip om de chat te gebruiken, dat was echt een hele goede tip.
- Ik kreeg snel reactie dat de verwijzing was aangekomen.
- Ook heel fijn dat de koppeling naar “zorg op orde” nu werkt
Er zijn ook aandachtspunten naar voren gekomen, zo bleek onder andere dat de verwijscriteria binnen de boards niet mee gemigreerd zijn of dat de koppeling naar de oproeplijst van ZOO (Zorg op orde) niet direct werkte. Dat laatste is inmiddels opgelost, de verwijscriteria zijn we nu samen met de leverancier aan het bekijken hoe dit toe te voegen.
Hoe worden de praktijken ondersteund?
Vanaf de dag van livegang staat er een heel team klaar om praktijken te helpen als er vragen/ problemen zijn met de werking van het NIS.
Ondersteuning kan telefonisch, digitaal (meekijken/ scherm overnemen) en ook op de praktijk zelf kunnen we langskomen om te helpen leren werken met het nieuwe NIS.
Heb je een vraag of technische ondersteuning nodig?
- Neem contact op met HealthConnected:
- Telefoon: 085 – 77 33 077
E-mail: fhccbeg@urnygupbaarpgrq.ay
Heb je hulp nodig bij het leren gebruiken van cBoards? Of wil je graag een praktijkbezoek?
Neem dan contact op met het team HWF Zorgcoordinatoren (Fieneke, Monique, Angela, Susan): mbetpbbeqvangbe@ujs.ay
In de ondersteuning is er een goede samenwerking tussen de leverancier en HWF. HWF wordt wekelijks geïnformeerd over welke signalen binnen komen bij de helpdesk van Health Connected zodat wij ook daar waar nodig op bij kunnen springen richting praktijken.
Tot slot
Met de livegang van het NIS is het nog niet klaar, de livegang van het NIS is een nieuw begin. Er is een stap gezet richting toekomstbestendige multidisciplinaire samenwerking en netwerkcommunicatie in de zorg rondom chronische en kwetsbare patiënten.
Mocht de praktijk meer informatie willen of op welke manier dan ook ondersteuning nodig hebben, laat het ons dan vooral weten. We komen graag bij jullie langs!
Mede namens het team zorgcoördinatoren,
Aty de Ruiter, manager huisartsenzorg.